Linneas' Weblog

Idrott, kultur och bildning.

Mera män oktober 13, 2010

Filed under: Media — linnea18 @ 8:05 f m

På måndag börjar svt:s nya storsatsning ”Våra vänners liv”, en serie om fyra män och deras syn på varann och världen. Det var väl på tiden! Männen är alldeles för osynliga i samhället. De är undanträngda på alla fronter. I näringslivet, i politiken, det offentliga rummet, i filmen, litteraturen och på tv. De behöver verkligen lyftas fram! Bra svt, starkt jobbat.

 

7 Responses to “Mera män”

  1. Emelie Says:

    Bra val av skådespelare också! *mår illa*

  2. Erik Says:

    Herregud vad bitte du är… 🙂 Men här har du problemet med public service. Annat är det på reklam-TV! Säger bara Hollywoodfruar.

    • linnea18 Says:

      Intressant Erik! Jag har också funderat på det där med bitterheten. Jag gillar inte gapiga, rabiata feminister à la Tiina Rosenberg. Jag försöker bara tala helt sakligt om de här sakerna. Ändå uppfattas jag som bitter. Märkligt. Ska all form av samhällskritik uppfattas som bitter? Är man bitter om man kritiserar de friska högervindarna tex? Eller den pågående utförsäkringsprocessen? Varför är vissa frågor creddigare än andra?

      Hollywoodfruar ftw 😉

      • Erik Says:

        Jag syftade mer på den bittra tonen än på kritiken som sådan. Det finns massor att göra fortfarande, men att ”försvinnande lite har hänt” som du skrev tidigare håller jag inte med om.

        För övrigt anser jag att kvinnlig rösträtt är onödig. 😉

  3. Micke Ljungqvist Says:

    Hejsan Linnea ärligt talat efter att ha sett reklaminslagen eller vad man ska kalla det på den här serien, det ser ju helt b ut som vanligt en riktigt dålig efterapning utav någon amerikansk smörja. Jag tycker att du ska vara riktigt nöjd med så lite kvinnor som möjligt är inblandade i ännu en dålig karbonkopia på något annat. Jag förväntar mig mycket mer från kvinnor än det här. Mickemck

    • linnea18 Says:

      Erik: Nej, jag förstår att du inte håller med om att ”försvinnande lite har hänt”. Du anser förstås att för mycket har hänt… 😉

      • Erik Says:

        Jo, ett lite mer gammaltestamentligt förhållningssätt vore rimligt. Där framgår det tex tydligt att kvinnan är oren (och således inte får gå i kyrkan) dubbelt så länge (60 dagar?) när hon föder en flicka jämfört med om det är en pojke. Det var mer ordning förr.


Lämna en kommentar